الكترونيات نجوم مصر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مرحبا زائرنا الكريم

الكترونيات نجوم مصر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مرحبا زائرنا الكريم

الكترونيات نجوم مصر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الكترونيات نجوم مصر

موقع متخصص فى الالكترونيات ومبرمجات الابروم فك كود كاسيت السياره

الرئيسيةالبوابةأحدث الصوررفع الملفاتالتسجيلدخول

الدايو - جميع الاعطال

4 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

ذكر عدد المساهمات : 777

الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:22 am

العطل التاسع و الاربعون
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
عندى تلفاز نوع DAEWOO.... MODAL;DTC-14Q2 ... 14 صورة تشتغل تمام ولكن فيه مشكل فى الصوت ضعيف جدا جدا علما انا اى سى صوت رقمه هو TDA7056
قمت بيتغير المكرفون ولكن مازلت المشكل
مشاركه
تاكد من الفوات علي اي سي اصوت
مشاركه
لو الصوت طبيعى مش مخنوق تأكد من الفولت كما قال مهندسنا لو الفولت تمام غير مكثف الخرج للصوت لو المشكله ما زالت مستمره غير المتكامله
أما لو الصوت مخنوق وبه خنفه يبقى فيه كلام تانى
الرد
الفولتات الموجودة على اى سى صوت هى 12 فوات قمت بيتغير المكتفات لدائرة الصوت ولكن مازلت المشكل موجودة
مشاركه
الاخ العزيز ااتبع الرجل رقم 3 لايسي الصوت وتتبع المسار الواصل اليها الى حين وصولها للبروسيسور وهي ستمر حتما بمكثف حاول تبديله واي مقاومات في هذا المسار
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:23 am

العطل الخمسون
عيب محيرنى من فترة فى الدايو 28 نظام
يعمل بstr6707
الجهاز لا يعمل
تم تغيير ال str
وتم التاكد من كافة القطع فى دائرة البور
بعد كل هذا مظهر العيب هو
جهد الين الاساسى هو 103 منخفض الى 54 ليس هناك 5 فولت عموما الجهود كلةا غريبة ليس هناك اى تحميل على لمبة السيريا
برجاء الافادة بخصوص هذا العيب
ملحوظة دايو عادى وليس من نوع السيرفس
مشاركه
اخى غيرت مكثف 100UF امام الاى سى الباور واعلى دائره الباور بين 2 ترانزيستور مكثف 10UF والله الموفق
مشاركه
اخى الغالى استبدل c808 .c809 وايضا بدون قياس d1207
بعد ذلك r826 18 افصل قاعدة Q704 حتى يعمل الجهاز
مشاركه
اخى الجهاذ عامل ستاند باى جهد الاستاند باى على منظم جهد ال5 فولت اعلى من اللازم وممكن يصل الى 45 فولت وبذلك الجهاذ لا يقوم اخى غير المكثف ال10\ 100
الرد
السبب كما اشار بعض الاخوة فى
d1207
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:23 am

العطل الواحد و الخمسون
عندى جهاز دايو يعمل ب ic la7685 وm37211m2-606sp المشكله شغال تمام وقاطع رموت بقيس بالافو على رجل الاشاره وتحكم من الرموت شغال غيرت السنسر وكرسته الرموت والفولت مزبوت 5 فولت فما الحل
مشاركه
أتأكد من الريموت على تليفزيون أخر
هتقول شغال على الراديو مشكفاية
الرد
اشكرك اخى الكريم على الرد هجرب الرموت بس فى سوال لو الرموت جربته على كمره موبايل مش كفايه ولا الشعاع ممكن يطلع بس مش شغال على الجهاز الرموت جربتله الكرستله اشكرك
مشاركه
التجربة على الكاميرا او اى وسيلة أخرة لا تأكد أن الريموت شغال لان التصنيع الردىء هو السبب
ويعتمد كل تليفزيون على شفرة منبعثة من الريموت مرسلة للخلية يفهمها الميكرو لذالك تم عمل شفرة مختلفة لكل مستقبل ومرسل فى النهاية الريموت الغير أصلى يضىء فى الكاميرا لاكن بيرسل شفرة مختلفةلخلية التليفزيون
مشاركه
ريموت الدايو بالذات الموجود بالاسواق
بايظ مش يشتغل
رغم بيجيب علي الراديو وبيضييء علي كمرة التليفون
لما بعوز ريموت دايوبطلع واحد من كل 10/12 ريموت
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

العطل الثاني و الخمسون
دايوو اللاين بتاعة اتجنن
جهاز دايو موديل dmq-2057شغال ب str50103المهم الجهاز جالي بيتشتغل للحظة ويفصل فتحتة لقيت مكثف ال180فولت مفرقع بمعني الكلمة غيرتة وبجرب سمعت صوت غريب من نهاية الشاشة والجهاز يحمل ع السريا لحظات ويرجع ستاند باي بقيس جهد ال180لقيتة بيعدي 400فولت وكذلك كل جهود اللاين اللحظة الي بتخرج فيها كلها ازيد من لزومها بكتير جدا مع ان خرج الباور مظبوط وعادي يعني ال110حوالي 98تاني بردة الشك غلبني ان جهد الباور بيعلي بيعمل كدة غيرت مكثفات الباور والstrوالوضع كما هو علية غيرت المكثفات الي بجوار اللاين ومكثف abl مش عارف هل دة عيب لاين زي انا ما توصلت للنهاية انا بحس والجهاز بيشتغل ان الشاشة هتنفجر في وشي
مشاركه
أولا أخلع كارتة الشاشة وجرب لو الجهاز أشتغل عليه العوض ------ثانيا أخلع ترانزيستور horz out وقيس الفولت على c لو الفولت عالى غير مكثفات البور أو ال str
لو كلو تمام أرفع اليوك --ومكثف 180 فولت مفرقع معناه خرج البور عالى
مشاركه
اولا اخلع كبل الليد من الشاشه وكارته الشاشه
ثانيا اشتغل بلمبه سيريا
ثالثا وهى الاهم يوجد مكثف بجوار اللاين قيمته 33 ميكرو 160 فولت فهذا المكثف يتسبب فى ارتفاع جهود خروج اللاين وبعد ذلك قم بقياس الجهود الخارجه من اللاين وربنا يستر والله الموفق
مشاركه
تمت التجربة والنتيجة بردة الجهاز يشتغل للحظة ويعمل بروتكشن لارتفاع الجهود وجهد الباور مظبوط جدا مفيش فية مشاكل ورغم كدة غيرت الstrومكثفات الباور
مشاركه
تمت التجربة وتم تغيير جميع المكثفات بجوار اللاين والجهاز بدون شاشة وبدون يوك وبردة اللابن متجنن انا بشتغل من غير الشاشة اصلا لاني خايف عليها تنفجر اصلا انتو مش متخليين السوكت الي راكب علي الشاشة بينور من الداخل لحظة تشغيل الجهاز وغيرت السوكت اعتقدت وجود لكدج جواة لكن بدون جدوي وللاسف معنديش لاين كنت جربت وارتحت
مشاركه
اولا خلي بالك لان الشاشة ممكن تفرقع فعلا وعيب الباور العلي في الجهاز دة بيكون من المكثف 33 -160 اللي جنب اللين وان راي اذا كنت تعرف ترجع الجهاز يكون احس لانه كدة هيدخل في شاشة 90في المية وطبعا انت اتفقت علي عيب باور انا اسف دة راي وانت بردو اعلم بحال الزبون وحالك
مشاركه
نصيحه ابعد عن هذا الجهاز 99 % الشاشه تالفه
اذا اردت الاستمرار اختبر الشاشه علي شاسيه اخر وليس الشاسيه علي شاشه اخري طبعا فاهم المعني
اذا الشاشه سليمه طبعا نكمل الاحتمال كرستاله المذبذب الافقي ثم الاين بعد ان تاكدت من المكثفات المشهوره
وتاكدت من عدم وجود شرخ في توصيلهما وربنا يبعد بلاوي الاجهزه عنا جميعا
مشاركه
اخى العزيز قم برفع بور اللين من الجهاز وقياس الفولط الموجود اذا كان حوالى 103 فولط اذا البور سبلاى ساليم
والعطل فى الهورزنتل
قم بتغيير c435 وقيمتة 160 فولط على 33 ميكرو وكذلك jc301 ورقمة AN5515
مشاركه
واللة يا جماعة انتو قلقتوني بس بالنسبة لموضوع الشاشة انا بعيد عنها خالص لحد الجهاز ما يبقي تمام اختبرت دايرة الباور زي الفل جدا مفيهاش غلطة في جهودها يعني 98فولت بدون تحميل ع التحميل 107 كدة يعني انما بالنسبة لترجيع الجهاز فاعذروني تحدي شوية لالالالا معلشي وشغلنا مش كلة مكسب لكن متقلقوش مامن نفسي بردة بس انا مش بحب احس بالعجز ومعرفش الخوف بس اعرف الحرص وربنا معانا بقة وبالنسبة للمكثف انا غيرتة من قبل ما احط المشاركة وحاليا بدور علي لاين تاني اجرب وربنا يسهل هجرب وارد عليكو
مشاركه
تم تغيير اللاين والحمد للة الجهاز شغال تمام وللملاحظة اما فكيت القديم لقيتة عامل تسريب من تحت وعند تركيب الجديد كل حاجة ظبطت الحمدلله
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:24 am

العطل الثالث والخمسون
تليفزيون دايو 14 بوصه
مصرى الصنع
الموجود بيه كارته if واقفه بجانب دايره البور
ويحتوى على المتكامله الاتيه Ta8659an
المشكله فى الجهاز ان الصوت بيقطع
وبيروح وبيجى
ويعلى ويوطى لوحده
قمت باعاده لحام على منطقه الصوت
وكارته if
ومراجعه السماعه ومفاتيح التحكم فى الصوت
والمشكله كما هى
مشاركه
حرك فحمة تراب i f الصوت فاءن لم يستجيب الجهاز غير اى سى ta8701an .
مشاركه
قمت بتغير كارته if
والجهاز اصبح تمام
مشاركه
العيب الاساسي في اطراف التثبيت
اعاده اللحام علي ارجل اللوحه الواقف من ناحيه اللوحه وليس من ناحيه الشاسيه
وهو عيب مشهور واحيانا تغير نظام
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:24 am

العطل الرابع و الخمسون
الجهاز بة عطل باور وتم اصلاحة بتغير الstr واشتغل الجهاز ولاكن لايوجد بة تحكم ومرة يكتم ويعمل خطين من الاجناب وخط اسمر فيرتكل واخلع الفيشة واجرب يشتغل عادى بصورة عادية ولاكن لا يوجد تحكمات خلعت كارتة البرسات ومازال العطل تتبعت خط ال5 فولت وجدت علية دروب خلعت جنبر الواصل على المايكرو الفولت بقا 5 فولت مظبوطين انا شاكك فى المايكرو كدة ما فيش غيروة رقمة m37211m3
عندى ميكرو بس رقمة m37210m3 هل ممكن يعمل بديل لة ولا لازم m37211m3
مشاركه
انا ركبت مكانة الميكرو التانى ولاكن وجدت انى سرحت فى طريق تانى خالص انا بقيس الباور الاقى الباور على الكلكتور 80 فولت والجهود كلها ضعيفة طيب لية لما بفصل تغزية الميكرو الاقى الباور اتظبط بالرغم من اخزت جميع القياسات بالاوم حاجة تجنن انا مش عارف ارجو مساعدتى
مشاركه
اخوانى ارجو المساعدة انا ركبت الميكر و بتاعة تانى واكتشفت فى خط بجوار الهورزنتل كان مفصول المهم رجعت كل حاجة مكانها الجهاز لم يعمل على الاطلاق بالرغم من وجود الجهود ولكنها ضعيفة
والجهاز ما زال لا يعمل على الاطلاق بالرغم من كل شى مظبوط ارجو المساعدة ضرورى
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

العطل الخامس و الخمسون
العيب خطوط مائلة رفيعة بالثلث العلوي من الشاشة فوق الصورة
دايو موديل DCS2037VR
مشاركه
اخي الغالي انا واجهت العيب ده وهو بيكون البفاية على طرفي الدفلكشن طرفي الفرتيكال ومكثف على الطرف قبل الخير من اي سي الفرتيكال ده لو كان الموديل اللي بيعمل بـ la7837
الرد
بدلت الاي سي والبفاية واغلب مكثفات خط التغذية وظلت الخطوط الرفيعة باعلى الشاشة
ic an5515
مشاركه
اخي العزيز دائما هذة الخطوط المسبب لها هي متسعات (مكثفات) في مرحلت الخرج الفيرتكل المتسعة تتراوح قيمتها 10uf 60v ارجو ملاحظة ذالك اي متسعة في هذة المنطقة بهذة القيمة ابدلعا وانشاء الله يكون الحل
مشاركه
اخى لو انت غيرت اليوك يبقى العيب منه اما لو كان الاصلى فهذا العيب يكون بسبب ضعف تغذية الراسى وال pump لها
واحيانا ضعف عام بتغذية الجهاز
مشاركه
اخى عيب الخطوط التى تظهر فى الثلث العلوى من الشاشه يكون دائما المكثفاة التى فى خرج الراسى ابداء من المكثفاة من ملفات اليوك الى البور(بورالراسى) مرحله مرحله الى انتصل الى البور(بور الراسى)---اما ان كان العيب نقص فى الارتفاع او الاضائه تفتح راسى بالتدريج ابداء من مكثفاة بور الراسى فى اتجاه اليوك
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

العطل الخامس و الخمسون
العيب خطوط مائلة رفيعة بالثلث العلوي من الشاشة فوق الصورة
دايو موديل DCS2037VR
مشاركه
اخي الغالي انا واجهت العيب ده وهو بيكون البفاية على طرفي الدفلكشن طرفي الفرتيكال ومكثف على الطرف قبل الخير من اي سي الفرتيكال ده لو كان الموديل اللي بيعمل بـ la7837
الرد
بدلت الاي سي والبفاية واغلب مكثفات خط التغذية وظلت الخطوط الرفيعة باعلى الشاشة
ic an5515
مشاركه
اخي العزيز دائما هذة الخطوط المسبب لها هي متسعات (مكثفات) في مرحلت الخرج الفيرتكل المتسعة تتراوح قيمتها 10uf 60v ارجو ملاحظة ذالك اي متسعة في هذة المنطقة بهذة القيمة ابدلعا وانشاء الله يكون الحل
مشاركه
اخى لو انت غيرت اليوك يبقى العيب منه اما لو كان الاصلى فهذا العيب يكون بسبب ضعف تغذية الراسى وال pump لها
واحيانا ضعف عام بتغذية الجهاز
مشاركه
اخى عيب الخطوط التى تظهر فى الثلث العلوى من الشاشه يكون دائما المكثفاة التى فى خرج الراسى ابداء من المكثفاة من ملفات اليوك الى البور(بورالراسى) مرحله مرحله الى انتصل الى البور(بور الراسى)---اما ان كان العيب نقص فى الارتفاع او الاضائه تفتح راسى بالتدريج ابداء من مكثفاة بور الراسى فى اتجاه اليوك
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:25 am

العطل السادس والخمسون
دايو موديل dmq-16c1ال110طالعين حوالي 48فولت ولمبة الاستاند باي مش منورة والجهاز مش شغال لكن لو سبتة فترة ع الكهربا يشتغل لوحدة بس بدون تحكم من المفاتيح ولا الريموت غيرت مكثفات البور ومكثفات الخرج ومكثفات ال160 والعيب كما هوواما بعمل قفلة علي رجلين الفوتو كبلر 1+2 الجهاز بيخرجج لثانية ال110 ويرجع يكتم تاني لو ممكن دايرة الجهاز وتحليل للعطل دةمشاركه
مشاركه
اول حاجه تعملها اخلع سوكت اليوك وسوكت الشاشه
2- اخلع ترانزيستر اللاين
بالنسبه ان الفولت 48 الجهاز يكون فى حاله استاند باى ويحتاج ضغطه على مفتاح البور من الجهاز
يفضل العمل بالمبه السيريا للتاكد من سلامه الجهاز والله الموفق
مشاركه
بالنسبه للدايو
اولا تأكد من الترانزستور D1207
ثانيا غير الزينر الموجود في البور
ثالثا غير المكثف 10UF
وغير المكثفات الموجودات على مدخل و مخرج الرجيولاترات في مقدمة الماكنه
اما بالنسبه للترانزسستور D1207 فتأكد منه جيدا وغيره بأخر مستعمل لان الجديد في السوق غير موثوق من صلاحيته
مشاركه
الجهاز اشتغل تمام وكان العيب في الملف l406كان مخمر بعض الشيءشوفتة بصعوبة وربانية من عند الله تم فكيتة وحددت قطر السلك مع طولة ولفيتة مرة اخري واشتغل الحمد لله مع مكثف ال160فولت 1 ميكرولتامين الجهاز والجهاز اشتغل
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:25 am

العطل السابع و الخمسون
دايو الحديث DTC-14K2T
المشكلة كانت تكمن فى دائرة البور حيث انة كان يحتاح الى STRW6753
تم تركيب البور واشتغل الجهاز لكن بحماية هناك راستر
لكن ليس هنا فتيلة
ولمبة اليد تضىء احمر اخضر
تم فصل الجهود الفرعية كالراسىء والصوت حتى HVCC
لكن الحال على ماهو علية
مشاركه
على حسب كلامك ان الاين اشتغل واخرج HT الى انت مسميها راستر فهل هناك جهود على الاين اخرى لاحظتهاغير عدم وجود جهد الفتيله ؟؟؟ لاحظ ونحن معك
مشاركه
راستر يعنى الشاشه منوره ..مضيئه ولاكن لاتوجد صوره..
وهذا يعنى دوائر مسح الصوره افقى وعمودى تمام التمام 100%
ومنطقى الفتيله شغاله 10/10
فين المشكله
مشاركه
انا كنت عايز اوصل له هذه المعلومه لان من الواضح ومن كلامه ان الجهاز شغال باور وافقى وراسى ومخرج راستر (ht) على حد قوله لكن قاطع اشاره فيديو اى ان الصوره رصاصى وبها خطوط رفيعه بيضاء مائله وفى هذه الحاله يكون العطل فى مرحله الفيديو .حاول اخى الكريم ان تصف العطل باكثر دقه . ونحن معك.....
الرد
ما اقصدة بكلمة راستر هو احساس يدك على الشاشة بوجود الضغط العالى وهناك جهود اخرى موجودة على الشاسية والعيب الموجود حاليا هو عيب برتيكشن
تم التاكد من دوائر الافقى بدون اللين والراسى والعيب كما هو الخشية ان يكون الانتجريد الاساسى الكبير الذى يقوم بكافة العمليات فيديو وذاكرة هو السبب
مشاركه
اولا ارفع مفتاح الاسكرين في الين تزويد الاضائة
حتي تري العيب
مشاركه
بعيدآ عن الوصف الغير دقيق للمشكله الموجوده بالجهاز
ومطالبتك بالرد رغم عدم الوضوح وعدم اكتمال الخطوات الأساسيه
التى لابد أن تكون قد قمت بها وأبلاغنا بها وهى كالتالى:
1-قيمة الفولت المستنتج من مرحلة البور بدقه
2- قيمة الفولت المغذى لمحول الدرايف
3- قيمة الفولت المغذى vcc
4- قيمة 5 فولت
5-قيمة الفولت المغذى للنبضه الأفقيه
6- الفولت المغذى لسوكيت الشاشه
(فولت الفتيله_فولت الأسكرين_فولت RGB )
أخى
كلما كان عرض المشكله واضحآ كلما كانت الأجابات كثيره
وأكثر وضوحآ
مشاركه
اخى من الواضح ان العيب عندك حماية
ارجو منك مراجعة الاتى اولا الفولت الاساسى
ثانيا افصل الايسى الراسى
ثالثا افصل اليوك
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:26 am

العطل الثامن و الخمسون
جهاز دايو 50 قناة الموجود به الاى سى رقم M37211M2-606SP البروسوسر
ويوجد به الاى سى رقم LA7685N الخاصة بالعمليات
المشكلة ان الجهاز اثناء البحث يبحث ويثبت عند القناة وحين الخروج من البحث لم يخزن اى قناة
ماهو العيب
مشاركه
لم توضح هل فى حالة البحث وعند ثبات القناه
تتصاعد أرقام القنوات مع خطوات البحث التاليه أم يبقى
على رقم القناه 0
ملحوظه:
أذا كان ذلك يلزم ضبط IF الخاص AFT
بتأنى وحرص أو كسر البفه الداخليه وتركيب أخرى
من الخارج 68
الرد
تم عمل الجهاز بتغير الاى سى رقم XLJ9021B
من شاسية اخر
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:26 am

العطل التاسع و الخمسون
تلفزيون دايو21 موديل DTS-21T2
يعمل ب TDA8374
SDA 2555-A065
STR 5707
كان قاطع باور غيرت مكثفات البور و STR5707
وعمل الجهاز تمام يوم واحد فقط وظهر عطل تقطيع سريع وعند رفع ترانزستور الهروزنتل يقف التقطيع والفولت كلة موجود
وغيرت ترانزستور الهروزنتل وSTR5707 والعطل قائم
مشاركه
اذا كان خرج الباور تمام دون تحميل الهوريزنتال وعند تحميله يحدث التقطيع وانخفاض الجهد الى النصف تقريبا مع اهتزاز الافوميتر فى القياس صعودا وهبوطا
غير مبدئيا المكثفات المجاوره للاين
ثم تاكد من اللاين نفسه اذا كان الباور هوريزنتال يسخن بشده
مشاركه
لقد تم تغير اللين والكثفات والعطل كما هو
وعند تشغيل الجهاز لمدة 10 دقائق اتحرق IC الفرتكل وترانزستور الهورزنتل
هل ممكن يكون عيب ملفات اليوك علما بان قياسة 4 اوم علي ملف الهروزنتل في اليوكمشاركه
مشاركه
أخى سبب تلف أى سى الفيرتكال فى
هذا الموديل هو مكثفات البوست
وأيطا سبركة الشاشة وبعديها تلف ترانزيستور الين
الرد
الجهاز اشتغل جيدا بعد تغير اليوك
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

العطل الستون
جهاز دايو موديل 20v1nt عامل ستاند باي
الجهاز يعمل بالمتكاملة tda9360ps 24c08
عند التشغيل الجهد على كوليكتور الاين 125 ثم يقطع
غيرت الايبروم بواحد فارغ
قلع الجهاز ولكن يضرب ترانزستور الاين
مشاركه
اخي الغالي احتراق ترانزستور اللاين ليس لة علاقة بالابروم فالضغوط بدائرة الباور عندك غير مظبوطة عموما قم بتغيير مكثفات دائرة الباور واختبر الضغوط واخبرنا بالنتيجة
مشاركه
يا اخي الجهاز جديد عمره 15 يوم
السؤال لمذا لم يضرب الترانزستور قبل تغيير الابروم
هذا تاني جهاز يقابلني بهذا الشكل قبله كان جهاز صيني
نسخت الابروم من جهاز اخر واشتغل الجهاز
مشاركه
غيرت الايبروم بواحد فارغ
قلع الجهاز ولكن يضرب ترانزستور الاين
السؤال لمذا لم يضرب الترانزستور قبل -(بعد)- تغيير الابروم
الجهاز كان بيفصل حمايه لما غيرت الايبروم زالت الحمايه فضرب
اشتغل على السريه وراجع الباور وخرج اللاين احتمال دائره من التى تتغذى من خرج اللاين بها شورت
مشاركه
هذا الجهاز اشغل تمام
العيب فعلا كان في الاين وانا لم اشك فيه ابدا لان الجهاز عمره لم يتعدى15 يوما
تم تغيير الاين اولا
الجهاز واقف على الستاند باي لا يستجيب للريموت ولا البريسات الامامية
غيرت الابروم اشتغل الجهاز 20 دقيقة ضرب ترانزستور الاينD2499 تم تغييره مرة اخرى
بالكشف عن الجهود والاشارات كل شئ تمام
احترق الترانزستور مرة اخرى بعد 15 دقيقة
ما كان مني الا تغييره ب c5250
فاشتغل لمدة 5 ساعات جيد جدا
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

العطل الواحد و الستون
تلفزيون دايو 14 بوصه موديل DTC- 14T1 بريسيسور DW370ASM3
عمليات TDA8374A
الجهاز لايستقبل اى امر من الريموت على الرغم من تغيير الفولت على طرف الاشاره اثناء استخدام الريموت وجميع الفولتيات تمام
هل هناك احتمال غير البريسيسور ؟مشاركه
مشاركه
على ما اعتقد هو البريسيسور كما تفضلت
ولكن محاولة اخيرة
انزع جميع البرسات وجرب الرموت احتمال يكن فية برس ملمس معطل وظايف الرموت
مشاركه
تأكد من الريموت على تليفزيون أخر وليس على الراديو أو جهاز أختبار الريموت
ريموت الدايو معروف بأن الموجود عند الباعة ردىء
الرد
فقد تم الاصلاح بحمد الله بتغيير البريسيسور DW370ASM3
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:27 am

العطل الثاني و الستون
قابلنى عيب مرتين فى دايو28 نظام 20 بوصة و16بوصة -نفس الشاسيه-رقم اللاين2077دى----بعد تغيير الstr6707 --وكل المكثفات وتشغيل الجهاز يعمل على السرية لمدة دقيقتين والاقى الجهد على على اللاين-وكانه هيقطع--فصلت ملف الاحباط بدون فائدة----ولايعمل الجهاز الا بعد فصل كابل الشاشة--او اطفاءالاضاءة من مفتاح الاسكرين من اللاين
مشاركه
استبدل مكثف بجوار الاين 22 ميكرو 250 فولت
الرد
التليفزيون بيشننتغل عادى صوت وصورة -لمدة الدقيقتين-على السرية- وفجاة لمبة السرية تنور قوى--والصورة تضيع--والتليفزيون يقطع---المكثف22ميكرو250فولت اول حاجة غيرتها وطبعا خايف اشغله على الكهرباء مباشر
مشاركه
ولو يوجد مكثفات على كارتة الشاشة غيرها
وطبيعى التلفزيون على السريا بعد وقت السريا تنور عالى وينطفى الجهاز
جرب وأنت شايل كابل الين على 220 فولت وقيس الفولطات لو تمام أتكل على الله وجرب 220
مشاركه
اخى من الطبيعى ان الجهاز يطفى بعد فترة على السرية
اخى اذا كان لمبة السرية اضاءتة ضعيفة فى بداية التشغيل ثم تعلو فهذا طبيعى وعليك تحمل الجهاز على 220
اما اذا كانت اضاءتة عالية فى البداية اذا يوجد مشكلة
عموما اذا كانت الاضاءة عالية الجهاز مكنش اشتغل دقيقتين
الرد
شغلت الجهاز على ال220فولت اشتغل الجهاز
صوت وصورة----تمام ولاكن بدون ptcالتى تعمل مع ملف الاحباط ركبتها ورجعت اشغل على السرية--فنورت لمبة السرية والجهاز لم يقبل فصلتها تانى وشغلت اشتغل عادى
مشاركه
طبيعي جدا انك لم تركبها في بداية تشغيل الجهاز ان السرية اضائتها تكون عالية وبعد فترة قصيرة تقل والجهاز يشتغل ع العموم ممكن تركبها وتشغل علي السريا وتشيل فيشة الجهاز مرتين او تلاتية وتركبها بسرعة لو الجهاز حمل تبقي سليمة ومفيش داعي لتغييرها ان محملش وفضلت السريا عالية يبقي الافضل تغيرها لانك لو اتخليت عنها الجهاز هيشتغل طبيعي بس هتبقي الشاشة عرضة لاي مجال مغناطيسي
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:27 am

العطل الثالث و الستون
جهاز دايو 16 بوصه به مشكله فى دائره الباور يعمل بها
Str 6707
وترانزستور رقمه d 1207الترانزستور ترتفع حرارته
وانفجار كوندسر 100ميكرو 16 فولت المتصل مع E فى الترانزستور
مشاركه
اخى اولا قم بتغير جميع المكثفات الموجودة فى الدائرة
وايضا قم بتغير d1207 بنوع c3852 مع مراعه البيز والايمتر لان نوعية d1207 تعبانه فى الاسواق
وايضا اختبار الزنير لى بجوار الترانستور وقم بتجربة واذا لم يعمل
الرد
تم تغيير str 6707
Pc 817
كوندسر 100u
مع باقى الكوندسرات فى الدائره وكذلك d 1207
ب c3852
وزنر 7.5vوالمشكله كما هى
ملحوظه يوجد عدد 2 كوندسر بفه
متصلين على التوازى مع بعض
ومتصلين على الطرف رقم 1 من str
احدهم به شرخ ولكن قياسه ليس شورت فهل ممكن يكون السبب
وفى حاله تغييره ما رقمه
مشاركه
c838 هو471k/2kv وc812هو 102k/2kv وربنا يوفقك وانصحك بتغيير SE103 وتأكدمن R810
مشاركه
اخى العزيزC812, C833 ليس لهم دخل ويمكن للجهاز ان يعمل بدونهم اخى اعتقد انك غيرت دائرة البور بالكامل
تاكد من وجود تغذية على الرجل واحد فى STR
افصل الترانستور Q704 الى ان يعمل الجهاز
D1207 Q801 يجب تغيرة مرة اخرى ويعمل مكانة لاسوا الظروف C945
تغير R812 .R803 التاكد D805 .R806
واهم شيى STR مضمونه ويفضل STR6708
الجهد فى هذا الجهاز بيكون قليل ولكن بعد التشغيل يصبح V103
مشاركه
تم حل المشكله والحمد لله
والسبب فى العطل كان str لانها فعلا مضروبه
واقسم انى قدغيرت str اربع مرات المره الرابعه كانت من جهاز اخر وهذا ما اكد لى العيب
لانكم بصراحه قدمتم كل الحلول
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

العطل الرابع و الستون
عندى جهاز دايو ic البور strs6707العطل الجهاز شغال تمام ولكن بعد 10 دقائق يقفل كانة على وضع استندباى ثم يشتغل الجهاز بعد اعطائة الامر ثم يعاود العطل مرة اخرى
وعلى فكرة تم تركيب دائرة بور خاريجية ويبقى العطل كما هو
مشاركه
يا ريت تكتب أرقام الـ i c فى هذا الجهاز أو موديله ، مؤقتاً قم بإختبار حرارة
horizintal oscilator ic و قم بتغييره إذا لزم الأمر
مشاركه
راجع التايمر ممكن يكون مظبوط على وقت غلق معين
شوف الذاكرة
الجهاز يفصل حماية (الكهرباء عالية-اى سى الفرد-اليوك-ترانزستور اللاين بيسخن- دايرة الحماية نفسها معيوبة)
مشاركه
بالرغم من تركيب باور خارجى وباستطاعتك تقليل الخرج
نستبعد الحمايه لان الجهاز يعمل 10 دقائق تمام
عندك دراى فى دائره الهوروزنتل اما مقاومات توصيل التيار للاوسليتور اوالدريفر او اللاين
مشاركه
اخى عندك R830 و R831 بيكونو مغيرين فى قيمتهم
وهما موصلين بالتوازى مع بعض وقيمه المقاومة 1.2 اوم لابد من تغييرها بنفس القيمة او اقل
وان شاء الله الجهاز هيشتغل تمام
مشاركه
في 2 مكثف 100 ميكرو في اول الشاسية من ناحية الشاشة فيرهم وجرب واخبرنا وجرب الكرستالة كمان
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:28 am

العطل الخامس و الستون
جهاز تلفزيون دايو الصورة غير مستقرة وناقصة من جمع الجوانب
هذا الجهاز الصورة تهتز بصورة شدشدة تزغر وتكبر من سماع صوة ساتقى اللهسكة في الباور
قصت خرج الباور 110فولت للهورزنتال سليم دائراة الهورزنتال سليمة
اليوك سليم ( عند وصل اشارة السقنال في التيونر تزيد وتظهر)
مشاركه
تقيس الجهد على المكثف الباور الرئيسي حوالي 300 فولت
وتقيس الفلتيات الخارجة من من الشوبر اذا كانت ناقصة غير المكثفات او تركب مكثفات من نفس المواصفات على التوازي من تحتالمكثف الأصلي وحاسب على القطبية
مشاركه
حاول التأكد من عدم تلف الديفلكشن
أو قم بتجربة ديفلكشن أخر
مشاركه
غير مكثفات فى البور وقيمتها 1UF 160V
على طرف الشاسيه فى دائرة البور وايضا المكثف 47UF 200V
الرد
العطل كان مكثفات خرج دائرة الباور الشوبر مكثفين 47ميكرو على 160فولت
واشتغل الاجهاز مية مية
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:28 am

العطل السادس و الستون
تليفزيون دايو استريو
التليفزيون لا يعمل استاندباى ولكن عند توصيل الكهرباء يشتغل بدون الضغط على مفتاح البور او برس التشغيل وعند ظهور الشاشه يظهر رقم القناه صفر ولا يوجد تحكم فى الجهاز سواء من البرس و من الريموت وكان شكى فى اى سى الكنترول ورقمه M37211M2-000spوغيرت الاى سى وعمل الجهاز من البرسات تحكم كامل ولا يعمل من الريموت وطبعاغيرت السنسور و تتبعت خط الIRوجدته سليم وغيرت اى سى الابرم وانا واثق انه مش منه ولكن كانت النتيجه انه عمل نفس العيب الاول بمعنى اصبح لا يعمل من البرسات او الريموت ورجعت الابرم القديم تانى ونفس المشكله لا يعمل
مشاركه
انا متذكر ان دة احد اعطال الدايو الخبيثة وكان حلها مكثفين علي خرج الباور16فولت او 25 فولت ومكثف بجوار الريجليتور ال5فولت في مقدمة الشاسية
مشاركه
مقاومة فى البور 18 اوم قم بتغيرة بدون قياس
الرد
اخوتى الكرام انا عارف ان فيه مكثف10ميكرو 100فولت مع مقاومه 18اوم ممكن يسبب المشكله لكن للاسف تمام
مشاركه
اخى الغالى العطل ناتج عن ارتفاع جهد البور ولكى تتاكد قم بقياس الجهد على اى سى الصوط TDA2006 سوف تجده حوالى 58 فولط اى اعلى من المستوى الطبيعى ولكى يعمل طبيعى عليك تغيير c811 وقمته 100 ميكرو وc808 وقيمته 220 ميكرو وc809 ,وقيمته 10 ميكرو على 100 فولط وc817 ,وقمته 330 ميكرو على 50 فولط وc816 وقيمته 10 على 100 ميكرو
مشاركه
اخى الفاضل تعودت اول شىء اعمله فى هذا الجهاز تغيير هذه المكثفات قبل اى عطل لانها لا بد من تغييرها لانها تعمل مشاكل كثيره وكمان حتى عندما يخرج الجهاز لا يعود الى الورشه فى وقت قريب حتى لو كان بعطل اخر
مشاركه
اريد ان اعرف الرجوليتر I804 بتاع ال5 فولط متغزى بكام فولط ورجل تغزية اى سى الصوط 2006 عليها كام فولط
الرد
الجهود مضبوطه جدا ولا خلاف على ذالك ولكن لماذا لا يعمل وهنا العجب الريجليتور يتغذى 5و7فولت وبيخرج 5فولت واى سى الصوت يتغذى 21فولت واسف للتاخير النت كان مقطوع وكمان كان عندى برد وتعبت شويه شفاكم الله وعفاكم جميعا والمشكله ان الجهاز جاى من عندى فنى اخر والزبون بيقول انه كان بيشتغل وانه كان فيه عيب ان الصوره تعبانه شويه وكان بيتحكم من الريموت والبرسات وطبعا جانى لا يتحكم من البرسات او الريموت وغيرت الكنترول ولا فائده مع العلم ان كل الجهود سيمه كما قلت فى السابق
بجد تعبت فيه ومش لاقى اى حاجه تالفه يعنى ممكن يكون العيب مفتعل بمعنى ان العطل غير مألوف او غير متوقع
مشاركه
يوجد بجوار ايسى الاوامر كريستالة للبروسسر غيرها ان شاء اللة يعمل تمام لان من كلامك غيرت كل المكثفات
مشاركه
يجب عليك تغيير كريستاله البروسيسور او اى سى الكنترول وتتاكد انها بتاعت الجهاز لان فى فنيين بيغيرو هذه الكرستاله باخلرى مختلفه وتعمل نفس المشكله
حتى يعود لهم الجهاز او حتى لا يصلح ثانيه وقد قابلت نفس المشكله
وحتى التوكيل لم يستطع فعل شىء لولا هدانى الله بالبحث
مشاركه
الحمد لله الجهاز اصبح يعمل من البرسات بتوفيق من الله وحده ويعمل بصعوبة مع الريموت اى عند الضغط على الريموت لفترة حتى يستجيب للامر وطبعا انا عندى ريموت شغال تمام وكمان غيرته للتاكد ونفس المشكله صعوبة تنفيذ الامر من الريموت واكيد السنسور غيرته والكنترول من قبل والابرم
الرد
اخى لم اعمل اى شىء غير انه جانى تليفزيون مثله قلت اجرب عليه الكنترول وجربته عمل عليه تمام ولما رجعت الكنترول مره اخرى الى الجهاز عمل من البرسات وفى بعض الاحيان ممكن تتعطل البرسات ايضا لكن بنسبه ضئيله جدا عن الوضع الاول ووجدت عند الضغط على الريموت عمل بصعوبه لكن يعمل جميع العمليات وغيرت كل المكثفات التى لها علاقه بالعيب ولكن بدون جدوى يعنى المشكله الاولى انه ممكن يكون كان هناك لحام بين نقطتين او نقتطين كانوا عاملين مقاومه مش عارف المهم انى نقلت الكنترول مره اخرى عمل الجهاز من البرسات يعنى متوصلتش لعيب معين
الرد
انا تعبت كتير وتاكدت ان مفيش اى دراى بالجهاز وتاكدت من كل اللحامات لانى كما قلت الجهاز جاى من عند فنى تانى وكان خوفى ليعمل فيه اى شىء او يغير قطعة مش بتاع الجهاز بجد انا تعبت وتعبى فيه انى مش لاقى اى حاجه تالفه وانا صرفت عليه كتيرومش مشكلة المصاريف كله تعليم لكن المشكله انى مش لاقى اى حاجه او اى خيط امشى عليه وكل الجهود سليمه ولا يوجد اى خلل فى الجهودبالمقارنه بجهاز اخر شغال اما الريموت فجربته على جهاز كان عندى قبل ما يخرج من الورشه واكيد طبعا انا عندى محل لبيع قطع الغيار وعارف ان فيه ريموتات للدايو لا تعمل وانا اعتقد ان العيب ده من العيوب الخبيثه وان شاء الله بتوفيق من الله نوصل للعيب
الرد
انا غيرت شاسيه بناءا على طلب الزبون والله بيصعب عليه تغيير اى شاسيه اصلى لتليفزيون كلما كان هناك امل فى العلاج لكن ما باليد حيله
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

العطل السابع و الستون
تليفزيون دايو لمبة الليد اضائة متقطعة مع محاولة قيام الجهاز (فص وتشغيل متقطع سريع)
الجهاز يعمل بLA7685
مشاركه
غير D1207 وزنر 7.5 بدون قياس بجوار الاس تى ار
مشاركه
يتم تغير بدون قياس
D1207
ثلاث مكثفات 10+100+200
في دائره الكهرباء
الرد
بالفعل تم تغيير D1207 و3 مكثفات اشتغل الجهاز تمام على الرغم من ان قياس الD الجديد تقريبا نفس قياس الD القديم
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:29 am

العطل الثامن و الستون
تلفزيون دايو 20 بوصة بة عيب انى اشغلة من الريموت يشتغل عادى عندما اطفية و اشغلة تانى لا يعمل الا عندما
اطفية من الفيشة و اشغالة تانى فى هذة الحالة يعمل انا غيرت مقاومة فى دايرة الكهربا ار 816 و لا جديد فما الحل
مشاركه
اخي العزيز مبدئيا قم بتغيير مكثفات دائرة الباور وخاصة المكثفات ذات القيمة الصغيرة
مشاركه
المايكرو ما زالت تستشعر انها تعمل برغم غلق الجهاز من الريموت
تاكد من سلامة جهد الريست لو سليم
غير الذاكرة
مشاركه
الجهاز يعمل ب :str 6707 قمت بتغيير بعض المكثغات منها c 809 c810 r826 , zd806 و لاجديد و جهد ال 5 فولت موجود و حهد ال 12كمان افيدونى افادكم اللة
مشاركه
مال الباور بالعيب ده الجهاز بيشتغل معاك تمام فكر شوية وحلل العيب
العيب عدم تنفيذ امر الاغلاق يعنى المايكرو؟
والريست مسئول عن مسح وتنفيذ تعليمات المايكرو والذاكرة
يعنى يا الريست يا الذاكرة او المايكرو(ترانزستور الاستاند باى)
مشاركه
أخى العيب فى الستاندباى غير ترانزيسور الخاص به وكمان المكثفات وتأ كد من قيمة الفولت الداخل على ريجلاتور ال5 فولت أنا بقول الدخل مش الخرج
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:29 am

العطل التاسع و الستون
عندى تلفزيون دايو 14 بوصة وصلتة للبحث على وصلة شبكة مكونة من اكثر من 15 قناة على UHF وكل ما ابحث مايجيبش غير قناتين فقط جربت جهاز اخر جاب كل القنوات
ولما ابحث يدوى نفس الشىء ولما ابحث اتومتك نفس الشى والاحظة عند VHF يقفز عند منتصف البحث لمنتصف UHF
مشاركه
حاول شحن الايبروم .......
مشاركه
جرب تيونر اخر
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

العطل السبعون
جهاز داو14 بوصة. موديل Dtb-14d7tالمقاومة رقم 804 و ألوانها برتقالي ,برتقالي,فضي ,ذهبي , في البور تحترق بمجرد توصيل الجهاز بالكهرباء , وللعلم فأنني غيرت6753 Str W لأنها عاطلة .
مشاركه
احتراق المقاومه معناها تلف الstr راجع دائره الباور جيدا قبل تركيب واحد جديد
مشاركه
تأكد من الموحدات التي امام الشوبر ( الخارج ) او اذا ما كان هناك ديودات او موحدات على خط المقاومة وان شاء الله تجد الحل
ومن الممكن ايضا ان يكون هناك مكثف في الخرج ايضا يسبب هذه المشكلة
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:30 am

العطل الواحد والسبعون
تلفزيون دايو 14 بوصة قاطع بور غيرت الstr-s6707 والمكثفات الخاصة بها والزنر والترانزستور بجوارة وقست جميع المقاومات بالدئرة افك المقاومة
واقيسها واركبها تانى والدئرة لاتعمل وجهد الكهرباء على المكثف 400 فولت لم يفرغ يعن العيب داخل البور فما هو العيب لو تكرمتم
مشاركه
اكشف على بور الاين والمكثفات بعد الشوبر
بعد خروج الشوبر والتاكد من السيلكونات
مشاركه
المكثف لا يفرغ
العيب فى مقاومة البدء او مرحلة الدعم ويتم الدعم احيانا بمكثف سيراميكى وموحد فلا تغفل عن المكثف
ممكن الاى سى الجديد بها فتح معيوبة
مشاركه
اخى الفا ضل ار فع تر ستور الا فقى من مكا نه وكذ لك فيشة اليوك
وقيس خرج البورمعك لنتا بع
مشاركه
هذا الشاسيه يااخى لابد من قياس المكونات الصغيره قبل الكبيره
ولاتضع الجهاز بالكهرباء الا بعد التاكد من كل شيىء تقريبا والا سترجع لما كنت عليه
واحدد لك اهم القطع
1/الترانزستور Q801 ومعه المقاومه R804 وتغيير المكثفان C809/C808
2/الترانزستور المهم Q802 ومعه الزنرD612 والريجوليتور ال5فولت
3/ ال STR ومكبر الخطاI803 والفوتوكوبلر
4/اختبار سريع لترانزستورات الدائره دون نزعهم
كل هذه الخطوات وبقليل من التركيز مع التاكيد على جودة القطع لاتستغرق نصف ساعه بعدها تصبح الدائره بلا مشاكل وخرجها 103
khamis54
كبير المراقبين
كبير المراقبين

مُساهمةموضوع: رد: الدايو - جميع الاعطال   الدايو - جميع الاعطال - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 1:30 am

العطل الثاني والسبعون
دايو DMQ-2042
ارقام ايسيهات الشاسية
STR50103
ta8659an
m4300-230sp
اجهاز عامل استاند باي منور اللمبة الخضراء فقط مع سماع صوت تكتكة شبية بالصفارة لترانزستور اللاين لما يكون تالف لفترة قصيرة عند الفتح او الغلق تم تغيير ترانزستور اللاين والجهد علي الكوليكتور 100 فولت
مشاركه
يعنى الجهاز بيشتغل بعد فترة مثلا دقيقة كدة
غير مكثفات البور
الرد
الجهاز ستاند باي لا يعمل فقط لمبة خضرا الصوت الي ذكرتة بسمعة وقت ما اضع الفيشة في الكهربا او خلعها لكن الجهاز لا يعمل
مشاركه
يوجد مكثف بجوار الاين 22 ميكرو استبدلة باخر ..؟
الرد
تم تغيير 3 مكثف بجوار اللين 160\33+عدد 2 مكثف 160\10والحال كما هوة اما بالنسبة لموضوع الصوت الي كنت بسمعة ساعة التشغيل او القفل ف الحمد لله حلت مشكلتة كانت في ريجليتور 5 فولت مقاومة التغذية كانت اعلي من قيمتها فكانت التغذية علية لا تزيد عن 4الي 5 فولت فبالتالي الخرج كان حوالي 3 فولت وتم تغييرها ووصلت التغذية سليمة للريجليتور وخرجة اصبح 5 فولت انتهي الصوت الي كنت بسمعة الشبية بالصفرة ساعة الفتح او الغلق ولكن الحال كما هوة علية الجهاز الي الان لمبة خضرا فقط (استاند باي؟)
الرد
بعد ما غيرت المكثفات الي اشار اليها المهندس لاحظت ان دايرة الباور ظبطت بس الجهاز بيفتح والسرية تعلي ويرجع يعمل ستاند باي تاني مع وجود خط في النص عريض شوية ممزوج بالوان تشبة الوان الطيف طبعا اول حاجة فكرت فيها ايسية الفرتكل رغم اني كنت مستبعدة لان الخط عريض لكن الحمد لله غيرتة الجهاز فرد الصورة بس خطوط بيضا ومفيش راستر قيست ال180 لقيت المقاومة الي عليهم فاتحة غيرتها الحمد لله الجهاز تمام وشكرا مرة اخري مش غريبة جهاز يجمع كل الاعطال دي مرة واحدة

الدايو - جميع الاعطال
صفحة 3 من اصل 5انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» جولدستار23نظام - جميع الاعطال
» NEC قديم - جميع الاعطال
» NEC حديث - جميع الاعطال
» STK730-NEC جميع الاعطال
» توشيبا حديث - جميع الاعطال